Úvahy

Thoughts

neděle, května 07, 2006

Účty

Nedavno se mi dostal do ruky článek Účty za elektřinu: co platíme a proč? Tedy, přiznám se, že tuhle otázku si už také hezky dlouho kladu. Platit a hlavně kontrolovat účty za plyn a elektřinu jsem uměla od nějakých deseti roků. Táta od nás brzo odešel, maminka věčně postonávala a já na sebe často musela až příliš brzo převzít úkoly, které měli zastat dospělí. (Z tohoto hlediska mne nepřekvapoval příklad z literatury - tuším to byl nějaký příběh od Jane Austenové, kde šestiletá dívenka vydávala rozkazy služebnictvu a prakticky po smrti matky vedla otcovu domácnost. Ano, jistě by to zvládla, kdyby k tomu byla od mala vychovávaná). V tehdejších fakturách bylo snadné se vyznat i kontrolovat je. Bylo to přehledné podle systému má dáti - dal, jednoznačně uvedená cena za kilowat nebo kubický metr plynu, vyznat se v tom musel každý. Postupně to začalo nabývat na složitosti a dnes je celé to účetnictví tak nepřehledné, že mi dá kontrola moc práce a jěště si správností většinou nejsem úplně jistá. A tak si říkám: není to náhodou úmysl? jestliže já, rutinovaná osoba v plné síle mám co dělat, co lidé méně zkušení, staří, nemocní? Ti prostě musejí držet papulu a platit. No a firmy bohatnou. Jak jednoduché, že?

0 Comments:

Okomentovat

<< Home